Egy családi vállalkozás életében az egyik legnehezebb és legkardinálisabb pont a generációváltás. De mit értünk családi vállalatok alatt, és milyen problémákkal szembesülnek ezek a hazai cégek?
A rendszerváltást követően számos olyan vállalkozás jött létre, ahol eleinte az alapító-tulajdonos egy személyben koordinálta és működtette a cég valamennyi ágazatát. A vállalkozások növekedésével természetessé vált, hogy a tulajdonos családtagjai is csatlakoztak és kivették részüket a feladatok elvégzésében, így létrejöttek a mai értelmezésben vett családi vállalatok. A stafétabot átadása során a legtöbb ilyen típusú szervezet tönkremegy, megszűnik, mert a családok olyan problémákkal szembesülnek, amelyeket nem tudnak egyedül megoldani.

Milyen problémákkal szembesülhetünk a generációváltás során?
A magyar családi cégek nagyrészére jellemző, hogy a vállalaton és családon belül összekeverednek a vagyontárgyak. Nehéz meghúzni a határvonalat a család magánvagyona és a cég vagyona között. Emellett a családi viszonyok sincsenek tisztázva, hiszen hányszor előfordul, hogy a vasárnapi családi ebéd közben üzleti dolgokról beszélnek a családtagok, vagy az év végi bónuszt a gyermek karácsonyi ajándékként kapja meg. Elsősorban tisztázni kell a családon belüli kapcsolatokat, szerepeket és színtereket, valamint a ki nem mondott sérelmeket is felszínre kell hozni. A cél az, hogy a családtagok konszenzusra jussanak. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a magánjellegű kételyek és sérelmek rányomják bélyegüket a céges munkafolyamatokra.
Tapasztalataink alapján a családi cégek élén gyakran egy autoriter apa áll, aki olyan utódot keres a vállalat vezetésére, aki hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint ő. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem ismeri el mások pozitív tulajdonságait, csupán a cégvezetés szempontjából eddig bevált módszereket szeretné továbbra is megtartani. Ennek ellenére célszerű olyan örököst keresni, aki az aktuális helyzetben képes a családot, a vagyont és a céget is jól vezetni. Ilyenkor az apát kell rávezetni arra, hogy mik a jelenlegi módszerek gyengeségei és az újak erősségei (gyakori, hogy digitális megoldások terén van egyet nem értés az új generációs vezető és az apa között).
Sok olyan esettel találkoztunk már, amikor a vezetést úgymond ráerőltetik az alapítók a gyermekeikre, holott ők teljesen más pályát képzeltek el maguknak. A generációváltás kudarcba fullad, ha nem megfelelő utódot találunk. Azonban a cégutód és a családapa utódja nem feltétlenül azonos személyek. Ezért kifejezetten fontos, hogy a család tagjai megbeszéljék, ki milyen jövőt képzel el magának, hol szeretne elhelyezkedni, és mennyire érdeklik a vállalatvezetéssel kapcsolatos feladatok.
Generációváltás a Szinergiával
A családi konfliktusok kezelésében egy külső tanácsadó cég segíthet. A családi és a munkahelyi szerepek összemosódhatnak, amelyet sokszor csak egy kívülálló lát tisztán, így hatékony megoldást tud kínálni.
De hogyan segít a Szinergia abban, hogy eredményes legyen a generációváltás, és a megfelelő lépéseken keresztül menjen végbe a folyamat?
Elsőként megismerkedünk ügyfeleinkkel, és egy olyan bizalmi kapcsolat kialakítására törekszünk, amelyben a családtagok bátran megnyílnak előttünk. Ezzel kialakíthatjuk azt az őszinte kapcsolatot, ami elengedhetetlen ebben a munkafolyamatban. Célunk, hogy a családtagok bátran elmondják, hogy milyen személyes elképzeléseik vannak a jövőre nézve. Fontosnak tartjuk, hogy ilyenkor minden családtag elképzelését és véleményét egyenlően kezeljük. Ezután közös megegyezés alapján elkészítjük a családi alkotmányt, amely tartalmazza a fő normákat és stratégiai lépéseket. A szerződés létrejöttét követően sem engedjük el ügyfeleink kezét, segítünk a sikeres generációváltás megvalósításában és a nyomon követésben.
Tapasztalataink alapján az együttműködés akár jóval több, mint másfél évig tart. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen számos ügyfelünkkel olyan kapcsolatot alakítottunk ki, ahol már szinte családtagként kezelnek bennünket. Nem idegen számunkra az sem, hogy a generációváltást követően is szerepet kapunk a családi vállalkozás életében. Tanácsadói szerepünkből kifolyólag pontosan látjuk az érdekeket, célokat és azt, honnan jutott el a cég a jelenlegi működési állapotához. A generációváltás előkészítése és megvalósítása mellett egyéb területeken is szívesen nyújtunk segítséget. Szakképzett trénereink a projektmenedzsment szakmától kezdve egészen a digitális megoldásokig friss, naprakész tudással rendelkeznek.
Összegzés
A generációváltás fő kérdése nem az, hogy ki veszi át a céget, sokkal inkább, hogy mi legyen a céggel, a családdal és a gyermekekkel. Tanácsadó cégként tudjuk, hogy a harmonikus és mindenki számára elfogadható munkakapcsolat nem jöhet létre a családi kapcsolatok tisztázása nélkül. Az üzleti tanácsadás keretében fő küldetésünk, hogy megoldást keressünk a vállalat további működésére és arra, hogy miként részesüljenek a gyermekek és a családtagok a vagyonból, ha az alapító át kívánja adni a vállalat vezetését. A sikeres generációváltásról bővebben olvashat az Út a sikeres generációváltáshoz című bejegyzésünkben.