Mérje fel cége projektmenedzsment érettségi szintjét!

A projektmenedzsment sikeressége több tényezőtől függ, mely tényezők érettsége szervezetenként eltérő lehet, attól függően, hogy a szervezet mekkora hangsúlyt fektet a projektekre, mennyi ideje foglalkoznak az alap üzleti tevékenységtől eltérő feladatokkal, ezek mekkora volument tesznek ki, és függ még az ezen feladatokat végző szereplők jártasságától, kapacitásától, valamint a szervezeti attitűdtől, elkötelezettségtől.

Amikor egy szervezet úgy dönt, fejlődni szeretne, a célok kitűzésekor érdemes megvizsgálnia, hogy mi a jelenlegi működésének sajátossága, melyik az a részterület, ahol beavatkozásokat tud eszközölni. Ezen diagnosztika strukturált és áttekinthető véghezviteléhez nyújt segítséget a Szinergia Projektmenedzsment Érettség Modellje.

Szinergia Projektmenedzsment Érettség Modell

Az alábbi modell az amerikai PMI (Project Management Institute) nemzetközi sztenderdjei mentén a hazai környezetek és sajátosságok figyelembevétele mentén készült.

A modell 4 kulcsterületet fogalmaz meg egy szervezet projektmenedzsment érettségének kapcsán, és minden területen 5 érettségi szintet állít fel. A 4 terület a Szervezet, a Kompetencia, a Módszertan, valamint a Digitalizáció területe.

Az alábbiakban részletesebben is megismerheti modellünk 4 kulcsterületét és egy rövid szervezeti öndiagnózist végezve felmérheti, hogy vállalata milyen érettségi szinten áll jelenleg projektmenedzsment szempontból.

A projektmenedzsment érettség dimenziói

Az alábbiakban láthatja a modell kulcsterületeinek szintenkénti leírását, amely segítségül lehet egy öndiagnózis fellálításához vagy a szervezet továbbfejlesztésének támogatásához.

Szervezet

A projektérettség vizsgálatakor mérvadónak tekintjük, hogy a szervezet képes-e rendszerszinten, magas színvonalon működtetni a projektmenedzsmentet, tisztázott-e a projektben résztvevők szerep- és hatásköre, illetve hogy hogyan kezeli a változásokat.

Optimalizált szervezeti szint

5. szint: Ebben az esetben a szervezet céljai és a projektek összhangban állnak egymással, ezen céloknak megfelelően alakulnak a jogkörök és felelősségi körök, a szereplők felhatalmazása projekthez illesztett. A szervezet a változásokra épít, azokat lehetőségnek tekint.

Integrált szervezeti szint

4. szint: Az érettség ezen szintjén a szervezet kiemelt területként kezeli a projekteket, azonban azok nem minősülnek stratégiai területnek. A hatáskörök tiszták ugyan, azonban felhatalmazásbeli hiányosságok előfordulnak.

Sztenderdizált szervezeti szint

3. szint: Ezen az érettségi szinten a projektek lokálisan vannak kezelve, a projektkultúra területenként eltér, ahogyan a felőségi körök és a felhatalmazások mértéke is. A folytonos fejlesztés helyenként már a kultúra része, azonban nem az egészére terjed ki.

Operatív szervezeti szint

2. szint: Ilyenkor a projektek ad-hoc szerveződnek, és az adott esetben ismert projekt szerepkörök nem alkalmazottak. A változások és a fejlesztések leginkább ad-hoc jelleggel történnek.

Ad-hoc szervezeti szint

1.szint: Az alaptevékenységgel összefüggő feladatok nem válnak el az azoktól túlmutató, komplex feladatoktól. Ennek megfelelően projektkultúra és projekthez köthető funkciók nem ismertek.

Kompetencia

A humán kompetencia kulcsszerepet játszik a projektek sikerességében. A projektben érintettek, vagyis a projektvezetők, projekttagok, valamint a szponzorok szakmai, hard és soft ismeretének szintje és ezen területek fejlesztésének tudatossága együttesen határozzák meg a projektmenedzsment érettségét a kompetencia hatásterületén.

Optimalizált kompetencia szint

5. szint: A projektben érintettek rendelkeznek a szerepükhöz szükséges minden kompetenciával, melyeket egységes képzési rendszerben sajátítanak el, valamint hatékony tudásmegosztó platformokat működtetnek a kompetenciafejlesztés és erősítés érdekében.

Integrált kompetencia szint

4. szint: A projekt kompetenciákat támogató képzési rendszer több szintű, a képzés szerepkörök mentén történik, azonban a rendszer csak részben követi le a nemzetközi trendeket és fejlesztéseket. A projektben érintettek továbbra is kompetensek szerepüket és feladataikat illetően.

Sztenderdizált kompetencia szint

3. szint: A képzési rendszer több szintű, a szerepkörök mentén történő képzés nem tesz különbséget hard és soft fejlesztések között. A tudásmegosztás megjelenik, azonban nem rendszerszintű.

Operatív kompetencia szint

2. szint: Különböző képzések érhetők el az érintettek számára, azonban szerepkörök szerinti képzések nincsenek. A tudásmegosztó platformok hiányoznak, vagy ad-hoc működnek. A hasonló szerepkört betöltő munkatársak kompetenciáiban eltérések mutatkoznak.

Ad-hoc kompetencia szint

1.szint: A tudásátadás ad-hoc, képzési rendszer kidolgozatlan. A tudásátadás nagyrészt a szervezeti tapasztalatok alapján történik. A hasonló szerepkört betöltő munkatársak kompetenciáiban jelentős eltérések mutatkoznak.

Módszertan

A projektmenedzsment metodológiai érettségében meghatározó szerepet játszik a módszertanok tudatos alkalmazása, a folyamatok szabályozottsága, valamint a projektportfólió és a programok stratégiai szinten való kezelése.

Optimalizált módszertani szint

5. szint: A projektmódszertanok projekt, portfolió és program szinten is sztenderdizáltak, a felsővezetés is átlátja a prioritásokat, objektív alapon indít projekteket. Az alkalmazott módszertanok kiválasztása a projekt, a termék és a környezeti sajátosságok figyelembevételével történik.

Integrált módszertani szint

4. szint: A program és a portfolió kezelés tudatos, a prioritások illesztése esetenként utólagos lehet. A módszertanok központilag fejlesztettek és rendszerezettek, többféle módszertan ismert és alkalmazott.

Sztenderdizált módszertani szint

3. szint: A projekt módszertanok leírása világos, jó gyakorlatok vannak. A módszertanok nagyrészt egységesek, azonban a kivitelezésük és alkalmazásuk projektenként jelentős eltérést mutat.

Operatív módszertani szint

2. szint: A projektek működnek, azonban a sikerük nem kiszámítható. A használt módszertanok személyfüggőek. Az igények és a követelmények felmérése esetleges, a kockázatkezelés eseti.

Ad-hoc módszertani szint

1.szint: A hagyományos munkavégzés eszköztára nagyrészt egyezik a projektekével. A követelmények, szükségletek, sikerkritériumok tisztázatlanok, ahogyan az alkalmazott módszertanok és folyamatok is.

Digitalizáció

A projektek tervezéséhez és kézbentartásához elengedhetetlen az adatalapú döntéshozatal, melyhez szükség van a megfelelő digitális rendszerek kiválasztására és azok rutinszerű használatára. Az adatok aktualitása és a naprakész kimutatások hozzájárulnak a megfelelő stratégiai döntések megszületéséhez.

Optimalizált digitalizációs szint

5. szint: A projektekről átfogó és magas szintű, valós idejű riportok is elérhetők, ezek automatikusan állnak elő, valamint az adattartalmuk megbízható. A riportok és kimutatások automatikusan álnak elő, döntéselőkészítő funkcióval bírnak.

Integrált digitalizációs szint

4. szint: A projektekről valós idejű kép érhető el kimutatások és riportok formájában, a riportok egységesek, azonban nem minden összefüggést fednek le. Az infrastrukturális feltételek minden érintett számára adottak.

Sztenderdizált digitalizációs szint

3. szint: A Menedzsment számára elérhetők a projektkimutatások, a portfólió szintű adatok hiányosak, és a bemeneti adatok valóságtartalma és aktualitása esetenként megkérdőjelezhető. Az adatfelvitel és riporting többnyire manuális.

Operatív digitalizációs szint

2. szint: Az elérhető kimutatások hiányosak és gyakran utólagosak. Az adatok valóságtartalma nem megbízható. Az infrastrukturális feltételek, hardware és software támogatás csak bizonyos résztvevők számára elérhetők.

Ad-hoc digitalizációs szint

1.szint: Riportok és kimutatások esetlegesek vagy nincsenek. A projektek során használt digitális eszközökre, rendszerekre nincs kialakult gyakorlat, iránymutatás, használatuk személyfüggő.

+1 Attitűd

A fenti területek vizsgálatakor kapunk egy statikus képet a jelenlegi állapotról és a fejlesztési lehetőségekről. A fejlesztések megvalósulása, tartóssága ugyanakkor azon is múlik, hogy milyen a szervezet attitűdje: mennyire motivált abban, hogy ezeken a területeken előrelépést érjen el.

Attitűd-ábra

Személyre szabott projektmenedzsment érettség felmérés

Ha szeretne egy személyre szabott cselekvési tervvel kiegészített, átfogó képet kapni szervezetéről, töltse ki 9 pontból álló kérdéssorunkat, melyben a 4 területet részletesebben kibontva, a szervezeti attitűd mérésével kiegészítve készítjük el a vállalati helyzetfeltárást.

A kérdőív kitöltését követően minden válaszadó számára biztosítunk egy egyéni, díjmentes konzultációs alkalmat, ahol lehetőséget nyújtunk az érettség növeléséhez szükséges rövid és hosszútávú teendők részletesebb átbeszélésére.

Kérdésed lenne?

Töltsd ki az alábbi űrlapot, és amint tudjuk felvesszük veled a kapcsolatot, vagy keres minket bátran az alábbi elérhetőségeken:

Érdeklődés